A kard tartása

 Berki András - 2013. március 26.

 Hosszúkard  |  Cikk

Akik sokat gyakorolják a vívás művészetét, azok számára előbb-utóbb előtérbe kerülnek olyan részletek is, amik fölött általában átsiklunk. Nincs ez máshogy a címben megfogalmazottal sem. Sokan ezt a témát természetesnek veszik, illetve tapasztalati alapon igyekeznek kitalálni a kard helyes fogását, de ez nem feltétlenül vezet arra az elvárt eredményre, ami a mi esetünkben nem más, mint a történelmileg hű és jó vívás. Első példám az alábbi kép, ahol a Jochim Meyer könyvéből vett képen, a bolond ábrázolásánál jól látszik, hogy a bal kéz csuklója megtörik, a jobb mutató ujj a keresztvas fölött, a jobb hüvelykujj pedig a pajzs oldalán van, ez pedig egyáltalán nem a megszokott fogás.

Image: image-set thumb

Ez a mostani cikk nem próbál meg hibátlan és tökéletes válaszokat adni, sokkal inkább gondolatébresztőként, vitalapként óhajt szolgálni. Képekkel próbálom meg felhívni a figyelmet arra, hogy sokszor a részletek is lehetnek fontosak.

A képek alapján úgy tűnik számomra, hogy a kard fogása nagyon dinamikus volt. Nem egyféle módon tartották a kezükben, hanem mindig úgy, ahogy azt a helyzet megkívánta. Ha kellett ráfogtak a gombra, ha kellett hüvelykujjukat tették a pajzsra. Ezt mi sem támasztja alá jobban, mint a képeken látható rengeteg féle fogás, amelyek nem különböző könyvekben vannak csak máshogy, hanem egy művön belül is eltérő fogások láthatóak. Az egyik, szerintem nagyon fontos motívum az, hogy a hüvelykujj legtöbbször nem szorítj a markolatot, hanem a pajzs vagy penge irányába egyenesen előre mutat, esetleg a markolat gerincére támaszt rá. Természetesen felmerülhet az a kérdés, hogy mennyire hitelesek ezek a képek, az ilyen jellegű hibák kiküszöbölésére sok forrásból merítettem a példákat, és nem csak vívókönyvekből.

A kard ilyen furcsa fogásai puszta kézzel a legtöbb vívónak nem jelentenek gondot, de még így is javasoltak célzott nyújtó és ügyességi gyakorlatok. A nagyobb problémát a kesztyűben, főként a vaskosabb lacrosse és hoki kesztyűben történő mozgás jelenti, ennek fejlesztésére alkalmasak lehetnek a kesztyűben végzett labdajátékok.

Joachim Meyer - Gründtliche Beschreibung der Freyen Ritterlichen... - 1570

Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb Image: image-set thumb

Codex Wallerstein (Vom Baumans Fechtbuch) - Cod.I.6.40.2 - 1410

Image: image-set thumb Image: image-set thumb

Paulus Kal (Ms 1825) - ca.1460

Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb

Hans Talhoffer (BSB - Cod.icon 394a) - 1467

Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb

Paulus Kal (Cgm 1507) - 1479

Image: image-set thumb Image: image-set thumb

Albrecht Dürer (Hs.26-232) - 1512

Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb

Sigmund Schining - 1539

Theodori Verolini - 1679

Image: image-set thumb Image: image-set thumb

Paulus Hector Mair - De arte athletica (Cod.icon 393) - 1542

Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Image: image-set thumb
Anthiphonar (Cod 1 1481) Weisskunig Maximilian I - 1506
Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Matthaus Schwarz - Trachtenbuch Matthias Gerin - Die Melancholie im Garten des Lebens - 1558
Image: image-set thumb Image: image-set thumb
Franz Isaac Brun - Pozsony - 1535 Hanns Senger Maller - Die Fechtschule - 1550
Image: image-set thumb Image: image-set thumb